Wednesday, February 5, 2014

Teknik dan Strategi Penipuan AOWA, FRICO dan Sama Waktu Dengannya

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers,

Untuk permulaan tahun baru 2014 di Februari ini, entri awal pun dibuka dengan situasi yang kurang menyenangkan ini. Maklum lah walaupun sudah lama perkara ini berlaku namun hakikatnya semakin ramai mangsa yang diperdayakan oleh sindiket pemasaran yang amat "mengagumkan" ini. Jadi, mari kita imbas sekali lagi bagaima pihak berkenaan terutamanya AOWA menipu pelanggannya :-


1. Tatkala anda keluar dari mana2 kedai atau anda hanya lalu di hadapan booth mereka, anda akan disapa oleh beberapa orang promoter AOWA yang membawa sedikit souvenir atau hadiah2 kecil  atau beg yang mengandungi mug/pen/tuala/etc dan akan menawarkan barangan itu kepada anda dengan SATU SYARAT, iaitu anda harus mendengar atau memberi komen mengenai produk mereka atau mengenai green earth :). Siapa yang tidak teringin atau teruja mendapat barangan percuma kan?



2. Setelah anda mendengar penjelasan yang berjela-jela mengenai kebaikan produk mereka dan bagaimana produk tidak memberi kesan kepada kepanasan global dan kehijauan bumi (whatever), dan anda lebih2 lagi TERUMPAN dengan kata manis menusuk kalbu mereka...

"Kakak jangan risau, kami tidak jual barang. Kami mahu kakak bagi komen sahaja. MEMANG TIDAK JUAL."
3.  Ketika anda selesai mendengar penjelasan dan ingin beredar membawa barangan percuma katakauuu kan, anda akan ditawarkan KUPON atau CABUTAN BERTUAH yang hanya sah pada masa itu juga. Apabila anda buka, anda akan memenangi hadiah produk AOWA berupa 3 barang... WOW...sapa xmau kan?
Tak teruja kau dik non dapat induction cooker ni?

4. Promoter akan pura-pura terkejut dan tidak percaya dengan realiti dihadapan mereka. Mereka akan mengatakan bahawa sama ada tiket bertuah itu sudah digunakan di negeri2 lain dan sudah ada pemenang atau tiket menang 3 barang itu langsung tidak wujud. Sebabnya, paling tinggi pun kupon atau baucer yang ditawarkan ialah RM1000 apabila anda membeli produk mereka. Maka, dengan ketaksuban dan ketidakpuasan hati, mereka akan menelefon pihak HQ di Kuala Lumpur untuk mengesahkan tawaran kupon ini dan anda akan diminta untuk bercakap dengan HQ disana dan ditanya pelbagai bentuk soalan. Antaranya:-
  • Adakah kita ada kaitan dengan pihak promoter?
  • Adakah kupon/ tiket bertuah itu pernah dibuka sebelum ini (seal properly)?
  • Apakah nombor siri tiket itu? (anda akan diminta menyebut nombor yang tertera diatas tiket, padahal kalau kita nak menipu pun bukan dia cek betul2). Lain kali cuba sebut nombor sesuka hati confirm dia akan cakap tiket tu sah jugak!!
  • Adakah anda pernah membeli produk AOWA sebelum ini?
dan akhirnya, ANDA seorang yang AMAT BERTUAH kerana kupon tadi hanya tercetak beberapa keping sahaja di seluruh MALAYSIA. Tahniah!!



5. Kesemua promoter yang berada disana ketika itu akan berkumpul beramai-ramai mengucapkan tahniah  kepada anda dengan begitu gembira dan terlampau syok bertepuk tangan kerana anda lah insan yang amat bertuah sekali ketika itu, Mereka akan berjabat tangan dengan anda dan akan terus mengeluarkan produk2 yang dinyatakan dihadapan anda tetapi dengan satu syarat anda harus membeli satu barangan mereka terlebih dahulu. Bayangkan beli satu produk berjumlah RM2000, anda dapat barangan percuma berjumlah RM7000. Tak terbeliak ke mata cik kak>?  Semasa anda masih lagi keliru dan teragak2 hendak membeli, mereka sedaya upaya memujuk anda dan beria-ria mengatakan tiket itu hanya SAH pada hari itu sahaja. 



6. Apabila anda cuba membuka beg duit anda dan mengeluarkan kad pengenalan setelah memberi komen pada awal2nya, sebenarnya masa itu juga mereka mengintai adakah anda mempunya kad kredit. Almaklumlah, sekiranya anda mengatakan tiada cash money, kad kredit pun boleh.... Pelbagai teknik yang akan mereka gunakan supaya anda dapat membuka beg duit anda dihadapan mereka. Dan sekiranya anda cuba mengatakan anda akan ke bank, maka anda akan diiringi oleh promoter tersebut untuk memudahkan urusan anda padahal mereka tidak mahu anda beredar dari booth mereka.

7. Sedaya-upaya mereka tidak akan melepaskan anda daripada booth mereka. Anda akan didesak untuk  membeli. Sekiranya anda telah membeli barangan mereka tadi, mereka akan meminta anda membelanjakan mereka air atau makanan kerana anda adalah pemenang yang sangat bertuah didunia. Dan, anda berkemungkinan akan diumpan lagi, kerana anda telah menjadi ahli AOWA dan VVIP, maka anda layak untuk mencabut tiket percuma/ cabutan bertuah lagi. Makanya, anda pun membeli lagi barangan lain yang tidak anda perlukan :(


8. Sekiranya memang anda tidak mampu untuk membeli pada ketika itu, anda akan diminta meninggalkan deposit, Paling minimum ialah RM50. Andainya anda cancel, maka deposit anda akan burn. Bagaimana hendak mendapat deposit kembali? YA, katakan anda akan mereport kepada tribunal pengguna dan polis. dan kalau boleh bawalah sesiapa ahli keluarga anda yang GARANG ya amat kembali ke kedai menuntut hak anda. Mereka tidak akan dapat mencipta sebarang alasan untuk mengelak membayar kembali deposit anda.




10.  Mereka mengatakan produk itu diperbuat daripada Jepun. Tetapi adakah benar kualitinya setanding dengan harga dan bukan produk itu berasal dari China? Entah2 harga sebenar induction cooker yang konon2nya RM3599 adalah RM1000 sahaja. Fikir-fikirkan lah.

11. Lakonan yang terakhir ialah mereka akan bergambar dengan anda berserta hadiah2 dan sekiranya anda bertuah berkemungkinan gambar anda akan dipaparkan di muka berita ohoiii :))) hahahah.

Anda boleh melihat link2 yang saya sediakan untuk lebih paparan penipuan strategi pemasaran aowa :-

first link: also daripada blog saya 2012

P/s: sila berjaga2 dengan promoter di luar hypermarket anda. Tolong jangan diperdayakan lagi... :))... Pengalaman itu tauladan dan mengajar untuk lebih berhati-hati. :))))








0 comments:

NuffnanG

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Kisah Ku Bermula Disini.. Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Sponsored by Online Business Journal

Web Analytics